Strategi Implementasi Kebijakan Pengawasan dalam Pengelolaan Limbah Bahan Berbahaya dan Beracun di Kabupaten Purwakarta

Authors

  • Rini Oktoyani Dinas Lingkungan Hidup Kabupaten Purwakarta, Indonesia
  • Ely Sufianti Politeknik STIA LAN Bandung, Indonesia
  • Hendrikus T. Gedeona Politeknik STIA LAN Bandung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31113/jmat.v3i2.61

Keywords:

policy implementation, monitoring, hazardous waste management

Abstract

Industrial development has a positive impact on the economy and a negative impact on health and the environment. The implementation of monitoring policies in hazardous waste management in Purwakarta Regency has not been optimal. This is marked by complaints of hazardous waste pollution from the public, industries that have not submitted hazardous waste management reports to DLH Kabupaten Purwakarta, many industries do not yet have a hazardous waste management permit, and there are still industries that are under the monitor of DLH Kabupaten Purwakarta regarding violations of hazardous waste management. This research uses descriptive qualitative method. The results of this study obtained the provision of incentives in the form of Properda, the application of administrative sanctions, methods and technical monitoring carried out internally and externally. DLH Kabupaten Purwakarta has limited resources and autonomy. In addition, the information submitted offline and the environmental management information system has not yet been integrated, particularly hazardous waste management among related stakeholders. DLH Kabupaten Purwakarta does not yet have regional regulations derived from the work copyright law. In the implementation of monitoring policies in hazardous waste management in Purwakarta Regency, the supporting factors are the provision of incentives and the inhibiting factors are limited resources, autonomy, and information. Therefore, it is hoped that the DLH Kabupaten Purwakarta will use the concept of collaborative governance in the implementation of monitoring policies in hazardous waste management.

Author Biography

Rini Oktoyani, Dinas Lingkungan Hidup Kabupaten Purwakarta

Sebagai mahasiswa Magister Administrasi Pembangunan Negara Konsentrasi Kebijakan Publik dan bekerja sebagai ASN pada Dinas Lingkungan Hidup Kabupaten Purwakarta

References

Anizur, A. (2015). Pengawasan Dinas Sosial dan Tenaga Kerja terhadap Pemenuhan Hak Tenaga Kerja pada Perusahaan di Kabupaten Kampar Tahun 2014/2015. 4(2), 1–11.

E. Wirijadinata, J., & Afriany, D. (2017). Analisis Peningkatan Kualitas Pelayanan Izin Usaha Perdagangan Dengan Menggunakan Causal Loop Diagram (Cld). Jurnal Ilmu Administrasi: Media Pengembangan Ilmu Dan Praktek Administrasi, 14(2), 151–166. https://doi.org/10.31113/jia.v14i2.110

Halim, H. A. (2019). Sawah Tercemar Limbah B3, Warga di Purwakarta Minta Santunan. Pikiran Rakyat. https://www.pikiran-rakyat.com/jawa-barat/pr-01315202/sawah-tercemar-limbah-b3-warga-di-purwakarta-minta-santunan

Hapsari, I. A. (2020). Model Implementasi Kebijakan Pengendalian Pencemaran Air Limbah Industri di Kabupaten Purwakarta dengan Pendekatan Systems Thingking. Politeknik STIA LAN Bandung.

Kurniawan, B. (2019). Pengawasan Pengelolaan Limbah Bahan Berbahaya dan Beracun (B3) di Indonesia dan Tantangannya. Jurnal Dinamika Governance FISIP UPN “Veteran†Jatim, 9, 39–49.

Mulyadi, D. (2015). Pelayanan Publik Konsep dan Aplikasi Proses Kebijakan Publik Berbasis Analisis Bukti Untuk Pelayanan Publik. In Study Kebijakan Publik dan Pelayanan Publik Konsep dan Aplikasi Proses Kebijakan Publik Berbasis Analisis Bukti Untuk Pelayanan Publik (p. 284). Alfabeta. https://scholar.google.com/scholar?oi=bibs&cluster=3849522867387915873&btnI=1&hl=en

Pemerintah Kabupaten Purwakarta. (2010). Peraturan Daerah Kabupaten Purwakarta Nomor 4 Tahun 2010 tentang Pengelolaan Limbah Padat dan Bahan Berbahaya dan Beracun.

Peraturan Pemerintah No 22 Tahun 2021. (2021). Peraturan Pemerintah Nomor 22 Tahun 2021 tentang Pedoman Perlindungan dan Pengelolaan Lingkungan Hidup. Sekretariat Negara Republik Indonesia, 1(078487A), 483. http://www.jdih.setjen.kemendagri.go.id/

Putri, Titis Sari, Tolle, Herman dan Anuranda, I. (2021). Information Management and Information System Analysis to Support the Achievement of University Performance Agreements with the Government. Jurnal Sistem Informasi, 17(1), 30–43.

Rachmawati, T. (2015). Kepatuhan kelompok sasaran sebagai penentu keberhasilan implementasi kebijakan: Studi kasus implementasi PERDA Kota Bandung Nomor 4 Tahun 2011 tentang penataan dan pembinaan pedagang kaki lima Tutik. Jurnal Ilmiah Administrasi Publik (JIAP), 2(1), 27–36.

Sugiyono, P. D. (2015). Memahami Penelitian Kualitatif. Alfabeta.

Trilestari, Endang Wirjatmi dan Almamalik, L. (2008). System Thingking: Suatu Pendekatan Pemecahan Permsalahan yang Kompleks dan Dinamis. STIA LAN Bandung Press.

Undang-Undang Republik Indoenesia. (2020). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2020 tentang Cipta Kerja.

Weaver, R. K. (2009). Target Compliance: The Final Frontier of Policy Implementation. Governance Studies, 27, 1–11. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.1039.6877&rep=rep1&type=pdf

Downloads

Published

2023-06-27

How to Cite

Oktoyani, R., Sufianti, E., & Gedeona, H. T. (2023). Strategi Implementasi Kebijakan Pengawasan dalam Pengelolaan Limbah Bahan Berbahaya dan Beracun di Kabupaten Purwakarta. Jurnal Media Administrasi Terapan, 3(2), 109–123. https://doi.org/10.31113/jmat.v3i2.61

Citation Check